- Deze heeft Jer0en (PS3forum member) gevonden.
- Het werd gepost door c0rzten op http://forum.techzine.nl
- En aangepast (stijl etc) door mij
InleidingDraadloos netwerk is in een korte tijd zeer gangbaar geworden voor een normaal huishouden. De prijzen zijn interessant, de snelheden zijn leuk maar worden met de dag leuker. Het enige wat nadelig is van draadloos netwerken is dat veel mensen het niet voor elkaar krijgen om het draadloze netwerk aan de praat te krijgen.
Daarvoor stel ik deze FAQ op. Als er volgens jou iets mist, hoor ik dit graag en dan zal ik kijken of ik dat erbij zet.
Wat heb je nodig voor een draadloos netwerk?Installeren van een draadloos netwerk
Beveiligen van een draadloos netwerk
Router instellen voor kabel internet
Router instellen voor ADSL
Signaal versterken
Het draadloos netwerk instellen gaat per merk anders.De meeste merken leveren een CD bij die stap voor stap aangeeft hoe en wat je alles aan moet sluiten.
Een paar bekende merken zijn:
• Linksys (Onderdeel van Cisco Systems)
• Belkin
• Sitecom
• Sweex
• U.S. Robotics
• D-Link
Nu kan ik van Linksys zeggen dat het een goed merk is, je hoort er veel goede dingen over. Het meest bekende model van Linksys, de WRT54G, bestaat al een sterk aantal jaren.
Bereik, signaalsterkte, snelheid en belangrijke feiten"Hoeveel meter bereik kunnen deze routers/draadloze kaarten halen?" Is een veel gestelde vraag. Theoretisch is het in ideale omstandigheden gemiddeld 300 meter. Maar omdat het per huis zo'n groot verschil is, kan je er geen vaste waarde voor geven.
Ik gebruik de eerder genoemde WRT54G zelf bij een oudere notebook met een ingebouwde 802.11b draadloze netwerkkaart. 802.11b is een van de standaarden die te gebruiken zijn. Bij notebooks en routers etc. wordt vaak 802.11b/g aangegeven. Dit wil zeggen dat deze producten met zowel de G als de B standaard werken (als iets nieuws met iets ouds werkt wordt dit ook wel downwards-compatible genoemd).
Het verschil tussen de standaarden is dat G nieuwer is, sneller is (54Mbps t.o.v. 11Mbps) en een beter bereik heeft, kortom het is een verbetering op de technologie van de B-standaard.
Met die ingebouwde 802.11b kaart en WRT54G van Linksys haal ik van zolder naar woonkamer een signaalsterkte van 80 tot 90% wat lijdt tot een signaalkwaliteit van zo'n 97%.
Dat soort getallen overtuigen.
Het ligt echter wel aan de bouw van je huis hoe sterk dat signaal nou daadwerkelijk wordt. Een draadloze router heeft meer problemen met een betonnen muur als met een houten muur. Maar ik woon in een redelijk nieuw huis, die volledig "gebetonniseerd" is (geen hout dus).
Versterken van het signaalMocht een signaal niet sterk genoeg zijn, zijn er allerlei oplossingen om dit te verbeteren. Denk hierbij aan:
• Plaatsing van de router
• Grotere antennes
• Range extenders
• Merk en/of type router
• Andere channels
PlaatsingPlaatsing van de router kan een belangrijke rol spelen bij het bereik van een draadloos netwerk. De meeste fabrikanten raden aan een router in de kelder te zetten, omdat de routers in principe omhoog "signaleren". Ik heb zelf de router dus op zolder staan, en heb prima bereik. Op grond daarvan zou ik al snel zeggen dat het niet echt veel uitmaakt.
Denk bij de plaatsing ook aan apparatuur in de buurt die eventueel ook straling afgeeft over dezelfde frequentie (bij draadloos netwerk is dit meestal 2.4GHz).
Magnetrons zijn dingen die invloed kunnen hebben. Hoewel die bijna nooit aanstaat.
Verwarming in de buurt kan ook een nadelige invloed hebben.
AntennesGrotere antennes geven een versterking van het signaal, die wordt uitgedrukt in dBi. Daarmee kun je dus in principe het bereik van je draadloze netwerk vergroten
Range ExtendersRange Extenders zijn een soort van Access Points. In "Range Extender" is al te zien wat het apparaatje doet; namelijke je bereik vergroten.
Deze Range Extenders kan je tussen je router en je PC('s) plaatsen. Hij hoeft enkel op de stroom gezet te worden.
Je Range Extender pikt het signaaltje op en versterkt deze zodat het signaal beter aankomt bij de ontvanger.
Merk en/of type routerUiteraard is het ene merk beter dan het andere. Een merk als Sweex is kwalitatief minder als bijvoorbeeld D-Link of Belkin. Daarmee is nog niet gezegd dat Sweex sowieso niet werkt, want er zijn ook veel mensen die Sweex makkelijk aan de praat krijgen. Maar er zijn ook veel mensen die vinden dat de handleidingen zeer beknopt zijn en dat het aansluiten een drama is. Dit is natuulijk zeker gebasseerd op technische kennis en achtergrond. Je ziet eerder een senior van 65+ terugkomen met een router dan een gozer van 16 jaar. Ik weet ook zeker dat de meeste mensen die naar de winkel terugkomen met een router en zeggen/denken dat hij kapot is, het simpelweg niet voor elkaar krijgen om het te installeren.
Linksys bijvoorbeeld heeft wel een stap voor stap CD, maar bij een bepaalde stap gaat hij de internet verbinding checken en daar gaat hij vaak mee in de fout. Dan krijg je de melding dat hij bijvoorbeeld de verbinding niet ziet (Dit ervaar ik bij een kabel verbinding, bij ADSL heb ik het nog niet uitgeprobeerd). 2e nadeel bij Linksys is dat er geen Nederlandse handleiding bij zit. Nu interesseert ons dat niks, maar oudere mensen spreken en lezen vaak weinig tot geen Engels. Ik krijg dan ook vaak een "Oeh.." of "Ahhj.." als reactie van mensen als ik ze vertel dat er geen Nederlandse handleiding bij de Linksys routers zit. De andere merken hebben zo goed als allemaal een Nederlandse handleiding.
Nu terug naar bereik.
Het is belangrijk om naar het merk te kijken als je verzekerd wilt zijn van goed bereik. Linksys, Belkin, U.S. Robotics en D-Link zijn naar mijn mening topmerken voor particulieren te noemen, ook qua bereik. Ze gebruiken al allerlei technieken om het bereik beter te maken. Dan hou je nog Sweex en Sitecom over.
Als we naar de modellen gaan kijken zijn er veel types waarbij de merken een groot bereik garanderen. Je hebt van Sitecom bijvoorbeeld routers met 3 antennes, voor groter bereik. Ook gebruikt Sitecom MimoXR technologie (D-Link heeft MiMo ook, betekent: Multiple-in, Multiple-out), waarmee snelheid en bereik wordt vergroot.
Sweex is sinds kort ook gekomen met de NitroXM technologie (Sitecom gebruikte hem ook al). De NitroXM is ook voor beter bereik, en hogere snelheden. Toch blijft Sweex het kleintje onder deze merken.
Ik wou nog even terugkomen op Belkin.
Belkin heeft ook al een behoorlijk tijdje de Pre-N routers en kaarten.
Deze routers hebben al een vergroting van het bereik van 8x en een verhoging van de snelheid van 6x ten opzichte van de standaard 802.11g. Deze routers zijn nog duur, maar je bent dan wel verzekerd van een gigantisch bereik en zeer hoge snelheden.
Andere channelsDraadloze netwerken werken op golflengtes. Als er een ander signaal op dezelfde golflengte zit kan het bereik heel slecht zijn. Door de channel anders in te stellen veranderd hij de frequentie met 5MHz per channel.
Heb jij bijvoorbeeld een slecht bereik op channel 1 (2.412GHz) heeft het bijna geen nut op je channel op 2 te zetten (2.417GHz). Beter zou zijn als je hem dan op een channel zet die er een stuk vanaf zit, bijvoorbeeld channel 13 (2.472GHz). Dan zit er een heel groot verschil in de golflengtes en is de kans op storing een stuk minder groot.
Het installeren van een draadloos netwerk mét internetverbindingWat heb je nodig?
• Een draadloze router.
• Een draadloze netwerkkaart, USB-adapter of PCMCIA-card.
• Een korte UTP (netwerk) kabel om de modem met de router te verbinden.
• Een PC in de buurt om de router met een UTP (netwerk) kabel in te stellen.
• Je gezonde verstand en geduld (mocht het niet meteen lukken).
We gaan er hierbij van uit dat we het CDtje die bij de router bijgeleverd is niet gebruiken (eventueel als frisbee of onderzetter mag wel ).
Eerst sluiten we alles aan.
Hieronder zie je een schema van hoe je alles moet aansluiten.
Extra uitleg:Hier zie je dus hoe het hele zaakje aangesloten dient te worden.
Ik neem aan dat je sowieso een modem al aangesloten hebt.
Vanuit de modem gaat normaal gesproken een UTP-kabel naar de PC. Het komt ook wel eens voor dat je een USB-kabel gebruikt. Als je op de modem alleen een USB aansluiting hebt zitten, zal je een Modem/Router kunnen aanschaffen, hierover later meer.
Vanuit de modem gaat er dus een kabel naar de PC, maar wij willen er een router tussen. Wat we dan doen is de kabel die naar de PC gaat uit de PC halen en in de WAN(!)-poort van de router stoppen (als er een lange kabel naar de PC ligt, kan je de modem uiteraard ook met een korter UTP-kabeltje aan de router koppelen). WAN betekent Wide Area Network en de WAN poort is bedoelt om gekoppeld te worden aan de modem, ofwel het internet.
Dan zie je ook nog de rode UTP-kabel die van LAN-poort 1 op de router naar de Netwerkkaart in de PC gaat. Natuurlijk maakt het niet uit als je LAN-port 2,3 of 4 gebruikt, in plaats van poort 1.
Zorg er nu voor dat zowel de modem als de router aan staan.
We zijn nu klaar met aansluiten en we kunnen de router configureren voor internet én draadloos netwerk.
De volgende screenshots komen allemaal van een Linksys WRT54G router.
Bij andere merken routers zou de setup er anders uitzien maar de termen zijn vrijwel hetzelfde.
Verbinding maken met de routerWe gaan nu zorgen dat we een verbinding krijgen met de router.
Open je Internet Explorer of Mozilla Firefox en type het ip-adres van de router in. Dit ip-adres is vaak ook bij elk merk anders.
Standaard IP-adressen per merk:
• Belkin:
http://192.168.2.1/• Linksys:
http://192.168.1.1/• Sitecom:
http://192.168.0.1/• U.S. Robotics:
http://192.168.123.254/• D-Link:
http://192.168.0.1/• Sweex:
http://192.168.2.1/Vul het adres in van jouw merk router en je zult een gebruikersnaam en wachtwoord in moeten voeren.
Meestal is het standaardwachtwoord "admin" en een gebruikersnaam wordt vaak niet gebruikt, dus dat veld leeg laten. Mocht dit niet lukken, komt het ook wel is voor dat het standaardwachtwoord "" is, dus het veld "wachtwoord" leeg laten en de gebruikersnaam "admin" invullen (dus net andersom).
Als het goed is zit je nu in je router.
Router instellen voor een kabelverbindingBij een Linksys router is dit je hoofdmenu:

Je ziet hier ook gelijk hoe de instellingen moeten zijn bij een @home internetverbinding. Bij andere kabelverbindingen moet het ook op deze manier.
Kijk naar de "Hostname" op het plaatje, waar ccXXXXXX-x staat. Dit moet je vervangen door je computernaam die je van @home (of Chello, UPC, Wanadoo etc.) hebt gekregen, bijvoorbeeld cc121345-a. Ook is het belangrijk dat bij een kabelverbinding je "Internet connection type op DHCP hebt staan. Dit wil zeggen dat de router automatisch een IP-adres verkrijgt. Een "Domain Name" hoef je niet in te vullen.
Het "local ip-adress" dat wordt aangegeven als 192.168.1.1 is dus het IP-adres van de router, die je in dit geval kan wijzigen, maar dit hoeft niet!
Je hebt nu in principe een internetverbinding. Mocht dit niet zo zijn wil het vaak helpen als je de router en de modem even uit en weer aan zet.
Router instellen voor een ADSL-verbindingBij ADSL gaat het een op een iets andere manier.
Selecteer bij een ADSL verbinding "PPPoE" i.p.v. "DHCP" als het type internet connectie. PPPoE betekent Point-to-Point Protocol over Ethernet. (werkt dit niet, dan gewoon Obtain an Ip automatically)
Als je dit hebt gedaan zie je het volgende op je scherm:

Je ziet hier dat je hier de gegevens van je provider in kan vullen.
Heet je bijvoorbeeld Arjen Robben en je hebt een Wanadoo lijn, is je username bijvoorbeeld "
arjenrobben@wanadoo.nl" en je password misschien "voetballuh". Vul dit dan in (in plaats van
username@provider.nl en ********).
Of je "Hostname" en "Domain Name" in moet vullen is afhankelijk van je provider, maar meestal hoeft dit niet.
Het is wel belangrijk bij ADSL om de Keep-Alive optie aan te vinken, zodat je internet verbinding altijd actief is.
Connection on demand is niet van toepassing.
In principe heb je nu een internetverbinding. Is dit niet zo dan kan je altijd je router uit en aan zetten en dan is de kans groot dat hij de verbinding wel pakt. Ook kan je zien of je een verbinding hebt door te klikken op "Status".
Je kan dan dit te zien krijgen:

Mocht je exact hetzelfde, op de namen na, te zien krijgen, heb je zeker geen internetverbinding.
Je kan eventueel proberen op connect te klikken, misschien dat er dan een verbinding gemaakt kan worden. Anders heb je waarschijnlijk een fout gemaakt bij het invullen, of je gebruikt Wanadoo met een Livebox.
Nu heb je als alles goed gegaan is een internet verbinding.
Nu waar het allemaal om draait, het Draadloze Netwerk configureren.
Eigenlijk is het helemaal niet moeilijk.
Zorg dat je in het "Wireless" menu zit, zoals op onderstaande afbeelding:

Zoals je ziet staat "Wireless Network Mode" op Mixed. Dit wil zeggen dat PC's die gebruik maken van de eerder genoemde G en B standaarden verbinding kunnen maken met de router.
Verdere opties in dit menu zijn dan ook:
• Disable (Draadloos netwerk uit)
• B-Only (Alleen PC's met een 802.11b kaart kunnen verbinding maken)
• G-Only (Alleen PC's met een 802.11g kaart kunnen verbinding maken)
De "Wireless Network Name", of SSID is een soort wachtwoord. Als je verbinding wilt maken met een draadloze router, moet je SSID op de PC overeenkomen met het SSID van de router. Geef deze dus een onthoudbare waarde.
De channel (11 - 2.462GHz), de golflengte die gebruikt wordt. Dit kan belangrijk zijn bij een goede verbinding. Bij slechte verbindingen kan het veranderen van de channel helpen om de verbinding beter te maken (lees ook het begin van de FAQ over channels hier).
Zet "Wireless SSID Broadcast" op "Enable".
Extra uitleg SES:Zoals je ziet staat er op bovenstaand screenshot nog een logo met SES Inactive erbij. Nu is SES onderdeel van de meeste Linksys producten. SES betekent "Secure Easy Setup". Dit SES kan gebruikt worden om een PC zo makkelijk als het maar kan op een router aan te sluiten. Als je de SES knop op de router indrukt gaat het lichtje achter het Linksys logo knipperen. Druk je dan ook op de SES knop van de PC, dan vinden router en PC elkaar en is je verbinding gelijk ingesteld, makkelijker kan niet.
Na het instellen van de "Basic Wireless Settings" is je verbinding klaar en kan je verbinding naar de router gaan maken met de PC. (in ons geval playstation)
De beveiliging van een draadloos netwerkWe gaan het draadloos netwerk wat veiliger maken, zodat de buren niet zomaar verbinding kunnen maken met jouw netwerkje.
Hier zijn verschillende encrypties (het coderen (versleutelen) van gegevens) voor.
In dit geval gaan we WEP-encryptie gebruiken, omdat mijn notebook alleen maar WEP ondersteund, dit ligt aan de oudheid van het apparaatje. WEP-encryptie is de simpelste vorm van beveiligen.
Je moet nu naar het "Wireless Security" menuutje in de router surfen.
Het verbinden naar de router is bekend (Lees anders "Verbinding maken met de router overnieuw).
Als je in je router zit klik je op "Wireless" en dan op "Wireless Security".
Je krijgt dan dit menu te zien:

Zoals je ziet heb ik hier WEP, 64-bit geselecteerd.
(Je kan ook 128-bit selecteren, je krijgt dan een langere sleutel.
(de sleutel is de code die we later nodig hebben om de notebook op het netwerk te krijgen))
Daarna vul je een niet-voordehandliggend woord in, en klik je op "Generate". De router maakt dan 4 sleutels aan.
Neem bijvoorbeeld de eerste sleutel en schrijf deze (B05B91FC89) op een papiertje.
Druk sowieso op "Save Settings" aan de onderkant van je scherm, anders moet je straks alles weer overnieuw doen. Nu is je netwerk al beveiligd!
Als je zelf nieuwere hardware gebruikt, kan je prima WPA of WPA2 gebruiken. Dit is in principe veiliger, en de manier van instellen gaat bijna hetzelfde. Je moet dan alleen in de router in plaats van WEP, WPA kiezen en op de PC zelf ook instellen dat je WPA gebruikt.