Zoek: Geavanceerd zoeken
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Mei 24, 2012, 09:39:37

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
PS3 SHOP
PS3 Forum.nl - Het Playstation 3 Forum van Nederland | PS3 nieuws & polls | PS3 algemeen (Moderators: nuckacola, KingOfPop1981, HHC-bossie) | Topic: Een stukje waarheid over vergelijkingsvideo's in graphics PS3 v.s. Xbox 360 0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] E-mail dit topic Print
Auteur Topic: Een stukje waarheid over vergelijkingsvideo's in graphics PS3 v.s. Xbox 360  (gelezen 2394 keer)
Blackshark
PS3 Lite Gamer
*

Aantal schouderklopjes: 0

« Gepost op: Augustus 16, 2008, 06:17:26 »

Waarschijnlijk heeft iedereen weleens een video gezien waarin een multi-platform-game op de Xbox 360 en de PS3 vergeleken wordt. Op diverse sites worden er zelfs artikelen geschreven over het verschil in graphics tussen de Xbox 360 en de PS3. In de meeste gevallen (tot nu toe) wint de Xbox 360 het van de PS3 in de graphics. Vaak ziet de PS3-versie van een multi-platform-game er wat 'grauw' uit. Sommigen vinden dit juist mooier, anderen weer niet. Maar over het algemeen lijkt de Xbox 360, als je het World Wide Web moet geloven, de betere console als het gaat om de beeldkwaliteit.

Wel, ik ben sinds kort een leuk stukje waarheid tegengekomen over deze vergelijkingen.

Zoals sommigen wellicht weten kun je in het XMB-menu van je PS3 onder 'Instellingen' --> 'Beeldscherminstellingen' een aantal opties wijzigen. De opties in dit menu luiden zien er als volgt uit:

- instellingen video-uitvoer;
- schermbeveiliging;
- cross-color reductie filter;
- RGB Full Range (HDMI);
- Y Pb/Cb  Pr/Cr Super-wit (HDMI).

Over die laatste twee ('RGB Full Range (HDMI)' en 'Y Pb/Cb  Pr/Cr Super-wit (HDMI)') wil ik het graag hebben. Als je PS3 namelijk is aangesloten op een HDTV (HD Ready of Full HD) en je deze twee opties inschakelt, dan is de beeldkwaliteit in de (meeste) multi-platform-games identiek (lees: identiek) aan die van de Xbox 360.

Wat houden beide instellingen in en waarom verbetert dat de beeldkwaliteit?
'RGB Full Range HDMI' zorgt ervoor dat kleuren duidelijker worden en dus ook dat het welbekende 'grijze tintje' verdwijnt. De laatste, Y Pb/Cb  Pr/Cr Super-wit (HDMI), zorgt ervoor dat alles extra wit wordt weergegeven. Dit verduidelijkt vooral de witte teksten die je in beeld ziet.

De twee instellingen zorgen er dus voor dat de algehele beeldkwaliteit verbetert en gelijk komt te liggen aan die van de Xbox 360.

Moet ik per se een HDTV hebben om deze instellingen van kracht te laten gaan?
Ja, helaas wel. Het zijn beide opties die alleen mogelijk zijn op een HDTV. Ben je niet in het bezit van een HDTV, dan is het aangeraden om de instellingen niet in te schakelen.

Hoe kan ik de instellingen actief maken?
1. Start je PS3 op.
2. Ga naar 'Instellingen' en vervolgens naar 'Beeldscherminstellingen'.
3. Zet 'RGB Full Range (HDMI)' op 'Full' of 'Volledig'.
4. Zet 'Y Pb/Cb  Pr/Cr Super-wit (HDMI)' op 'On' of 'Aan'.

Als je nu een game opstart zul je waarschijnlijk meteen al merken dat de boel er wat helderder uitziet.

Het blijkt dus dat sites als Gametrailers en Gamespot (welke dit soort vergelijkingsvideo's maken) niet weten dat de PS3 deze instellingen heeft. Want wat je dus in feite in dat soort video's ziet is dat de PS3 niet het beeld toont dat hij werkelijk kan laten zien. Het is dan ook van mijn kant aangeraden om zelf te ontdekken hoe alles er het beste eruitziet door deze instellingen te gebruiken.

Games waarmee (grote) verbeteringen ontstaan:

- Call of Duty 4: Modern Warfare;
- Battlefield: Bad Company (zeer zeker);
- GTA: IV.

Let op: deze games heb ik alleen getest. Dus er zullen er wellicht veel en veel meer zijn. Ik zou zeggen: kijk er eens naar! Wink

Robbert
PS3 Addict

Geslacht: Man

« Antwoord #1 Gepost op: Augustus 16, 2008, 06:45:36 »

En Gross Color Reductiefilter? Is het mooier/beter als je die ook aan zet? Wat doet die ?

Superbedankt man! Ik wist dit niet eens, heb een Full-Hd tv en ik had het al een jaar lang uitstaan. Het ziet er echt werkelijk nét wat kleuriger uit, waardoor het er veel mooier uitziet bij CoD4 (heb het net gelijk geprobeert)
Blackshark
PS3 Lite Gamer
*

« Antwoord #2 Gepost op: Augustus 16, 2008, 06:53:55 »

Cross-color reductiefilter is alleen voor mensen met een AV- of SD-kabel. In onze gevallen niet (want wij hebben een HDMI-kabel Wink) dus heeft het geen zin om die optie in te schakelen.

Die 'Cross-color reductiefilter' is er om ruis bij Blu-rayfilms weg te werken volgens mij...

In ieder geval mooi dat ook jij verschil ziet en dat het werkt. Bedankt!
HHC-bossie
Global Moderator
PS3 Guru!

Aantal schouderklopjes: 63

Allles is voor Bossie

« Antwoord #3 Gepost op: Augustus 16, 2008, 06:55:18 »

ga het morgen ff proberen.

29-06-2007 tot 10-09-2010 ps3 60 gb † R.I.P.
Robbert
PS3 Addict

« Antwoord #4 Gepost op: Augustus 16, 2008, 06:56:43 »

Als je naar de naam Cross- Color reduction kijkt, zou je zeggen dat het is om de kleurstellingen te verbeteren ofzo?
Blackshark
PS3 Lite Gamer
*

« Antwoord #5 Gepost op: Augustus 16, 2008, 07:24:12 »

Dat zou kunnen, maar daarbij komt ook nog dat het alleen verbetering aanbrengt voor Playstation® en Playstation® 2-games. Indien je een 60GB PS3 hebt dan brengt het verbetering bij beide soorten games (want de 60GB is compatibel met PS2-games) en als je alleen de 40GB PS3 hebt (zoals ik) dan brengt het alleen verbetering aan in de Playstation®-games. Vandaar dat ik ook voor dat 'Cross-color reductie filter' de letters 'PS' van Playstation® zie. Jij ziet waarschijnlijk 'PS/PS2 Cross-color reductie filter' staan.

Ik ben benieuwd naar meerdere mensen die hetzelfde ontdekken (dat de beeldkwaliteit verbetert). Smiley
Robbert
PS3 Addict

« Antwoord #6 Gepost op: Augustus 16, 2008, 07:30:20 »

ik heb inderdaad een 60GB versie...
Blackshark
PS3 Lite Gamer
*

« Antwoord #7 Gepost op: Augustus 16, 2008, 08:36:57 »

Dan heb je dus alleen wat aan die optie als je PS2-games speelt, in jouw geval is dat dus een voordeel.

Alleen, je gebruikt een HDMI-kabel, dus dan heeft de optie geen zin (want het werk alleen op een AV- of SD-kabel). Dat hebben ze waarschijnlijk al gedaan omdat het ruis bij de HDMI-kabel prima weggewerkt is (de instelling is dus niet nodig). Wink
akinaslan
PS3 Addict

« Antwoord #8 Gepost op: Augustus 17, 2008, 04:09:06 »

dit wist ik dus al toen ik de ps3 had gehaald en vaak zijn die vergelijkings sites tegen de ps3 en veranderen ze gewoon iets in de instellingen van de video   Knuppel  2pissed

Darkfreak Mod-Edit:
Je kunt het ook overdrijven met de smileys Wink
« Laatste verandering: Augustus 17, 2008, 06:19:02 door akinaslan » Gelogd

playstation 3 OWNS
Blackshark
PS3 Lite Gamer
*

« Antwoord #9 Gepost op: Augustus 17, 2008, 06:10:55 »

All right, da's mooi dan... Smiley
DraZ
PS3 Legend!

Aantal schouderklopjes: 60

PSN: DraZziE

« Antwoord #10 Gepost op: Augustus 27, 2008, 06:06:51 »

Ey man, staan deze instellingen niet standaard goed ingesteld dan als je een hdmi kabel aansluit op je ps3 en tv? Want hij vraagt dan toch om de beste beeldkwaliteiten te mogen gebruiken?
Nouja.. ik ga nu eens kijken hoe ik het heb staan. IIg bedankt!!! Top Smiley

Platinum: Fallout 3 - Ratchet&Clank:ACIT - Call of Duty:MW2 -  Bioshock - Borderlands - Fallout: New Vegas - Mafia 2 - The elder scrolls V: Skyrim
Blackshark
PS3 Lite Gamer
*

« Antwoord #11 Gepost op: September 04, 2008, 07:03:07 »

Nope, de instelligen moet je zelf maken! Wink

Pagina's: [1] E-mail dit topic Print 
PS3 Forum.nl - Het Playstation 3 Forum van Nederland | PS3 nieuws & polls | PS3 algemeen (Moderators: nuckacola, KingOfPop1981, HHC-bossie) | Topic: Een stukje waarheid over vergelijkingsvideo's in graphics PS3 v.s. Xbox 360 « vorige volgende »
Ga naar: