Waarschijnlijk heeft iedereen weleens een video gezien waarin een multi-platform-game op de Xbox 360 en de PS3 vergeleken wordt. Op diverse sites worden er zelfs artikelen geschreven over het verschil in graphics tussen de Xbox 360 en de PS3. In de meeste gevallen (tot nu toe) wint de Xbox 360 het van de PS3 in de graphics. Vaak ziet de PS3-versie van een multi-platform-game er wat 'grauw' uit. Sommigen vinden dit juist mooier, anderen weer niet. Maar over het algemeen lijkt de Xbox 360, als je het World Wide Web moet geloven, de betere console als het gaat om de beeldkwaliteit.
Wel, ik ben sinds kort een leuk stukje waarheid tegengekomen over deze vergelijkingen.
Zoals sommigen wellicht weten kun je in het XMB-menu van je PS3 onder 'Instellingen' --> 'Beeldscherminstellingen' een aantal opties wijzigen. De opties in dit menu luiden zien er als volgt uit:
- instellingen video-uitvoer;
- schermbeveiliging;
- cross-color reductie filter;
- RGB Full Range (HDMI);
- Y Pb/Cb Pr/Cr Super-wit (HDMI).
Over die laatste twee ('RGB Full Range (HDMI)' en 'Y Pb/Cb Pr/Cr Super-wit (HDMI)') wil ik het graag hebben. Als je PS3 namelijk is aangesloten op een HDTV (HD Ready of Full HD) en je deze twee opties inschakelt, dan is de beeldkwaliteit in de (meeste) multi-platform-games identiek (lees: identiek) aan die van de Xbox 360.
Wat houden beide instellingen in en waarom verbetert dat de beeldkwaliteit?'RGB Full Range HDMI' zorgt ervoor dat kleuren duidelijker worden en dus ook dat het welbekende 'grijze tintje' verdwijnt. De laatste, Y Pb/Cb Pr/Cr Super-wit (HDMI), zorgt ervoor dat alles extra wit wordt weergegeven. Dit verduidelijkt vooral de witte teksten die je in beeld ziet.
De twee instellingen zorgen er dus voor dat de algehele beeldkwaliteit verbetert en gelijk komt te liggen aan die van de Xbox 360.
Moet ik per se een HDTV hebben om deze instellingen van kracht te laten gaan?Ja, helaas wel. Het zijn beide opties die alleen mogelijk zijn op een HDTV. Ben je niet in het bezit van een HDTV, dan is het aangeraden om de instellingen niet in te schakelen.
Hoe kan ik de instellingen actief maken?1. Start je PS3 op.
2. Ga naar 'Instellingen' en vervolgens naar 'Beeldscherminstellingen'.
3. Zet 'RGB Full Range (HDMI)' op 'Full' of 'Volledig'.
4. Zet 'Y Pb/Cb Pr/Cr Super-wit (HDMI)' op 'On' of 'Aan'.
Als je nu een game opstart zul je waarschijnlijk meteen al merken dat de boel er wat helderder uitziet.
Het blijkt dus dat sites als Gametrailers en Gamespot (welke dit soort vergelijkingsvideo's maken) niet weten dat de PS3 deze instellingen heeft. Want wat je dus in feite in dat soort video's ziet is dat de PS3 niet het beeld toont dat hij werkelijk kan laten zien. Het is dan ook van mijn kant aangeraden om zelf te ontdekken hoe alles er het beste eruitziet door deze instellingen te gebruiken.
Games waarmee (grote) verbeteringen ontstaan:
- Call of Duty 4: Modern Warfare;
- Battlefield: Bad Company (zeer zeker);
- GTA: IV.
Let op: deze games heb ik alleen getest. Dus er zullen er wellicht veel en veel meer zijn. Ik zou zeggen: kijk er eens naar!